سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معیارهای مهم برای انتخاب ساز مناسب

فاکتورهای مهم برای انتخاب ساز

تقریبا همه از موسیقی لذت می‌برند و بخش اعظمی از افراد دوست دارند که نواختن حداقل یک ساز را یاد بگیرند. اما در این راه به غیر از انتخاب یک آموزشگاه موسیقی خوب، انتخاب ساز مناسب نیز مهم است. اگر انتخاب درستی نداشته باشید؛ ممکن است در میانه راه خسته شده و فرایند آموزش را نیمه کاره رها کنید.

معیارهای اصلی که برای انتخاب ساز مناسب باید آنها در نظر داشته باشید؛ موضوعی است که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

برای این که بتوانید سازی مناسب را برای یادگیری انتخاب کنید؛ باید پاسخ این سوالات را با دقت مشخص کنید.

معیارهای مهم برای انتخاب ساز مناسب

چه سبکی از موسیقی را دوست دارید؟

همان‌طور که می‌دانید هر سازی مناسب یک سبک موسیقی است. البته برخی از سازها هم در چندین سبک موسیقی کاربرد دارند. مثلا ساز ساکسیفون بیشتر به درد موسیقی جاز می‌خورد؛ ولی سه‌تار یا تار برای موسیقی سنتی مناسب‌تر هستند. بنابراین قبل از انتخاب ساز باید سلیقه موسیقیایی خود را بهتر بشناسید و متناسب با آن ساز انتخاب کنید.

آیا گروه‌نوازی را دوست دارید یا هدف‌تان فقط تک‌نوازی است؟

به آینده بلند مدت خود به عنوان یک نوازنده فکر کنید. اگر می‌خواهید گروه‌نواز باشید؛ باید سازهایی که مناسب گروه‌نوازی هستند را انتخاب کنید. درست است که جذابیت سازهایی مانند ترومپت، ویولن، فلوت یا گیتار در تک‌نوازی غیر قابل انکار است؛ اما گروه‌نوازی‌هایی که در ارکسترهای بزرگ انجام می‌شوند نیز قابل چشم‌پوشی نیستند. بنابراین تصمیم با شماست.

محل تمرین‌تان کجاست؟

امروزه دیگر بسیاری از افراد در آپارتمان‌ها زندگی می‌کنند. بنابراین تمرین سازهایی مثل درام ممکن است همسایه‌ها را شاکی کند. به این فکر کنید که کجا و کی می‌خواهید تمرین کنید و صبر افرادی که با آنها زندگی می‌کنید چقدر است؟ البته سازهای الکترونیکی مانند پیانو، گیتار الکتریک و حتی ویولن به شما امکان تمرین در شب را با استفاده از هدفون می‌دهند.

چقدر می‌توانید برای خرید ساز هزینه کنید؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب ساز، بودجه شماست. قیمت بسیاری از سازها در یک محدود مشخص و ثابت است. مثلا اکثر سازهای زهی در یک رج قیمتی هستند. اما این واقعیت را نیز در نظر بگیرید که برخی از سازها مانند پیانو بسیار گران هستند؛ و هر کسی از عهده خرید آنها بر نمی‌آید. اگر نمی‌توانید ساز انتخابی خود را تهیه کنید؛ باید به فکر اجاره کردن آن باشید.

آیا محدودیت جسمی خاصی دارید؟

هنگام انتخاب ساز همیشه به محدودیت‌های جسمی خود توجه کنید. مثلا افرادی که انگشتان کوتاه دارند؛ برای نواختن سازهایی مانند گیتار مناسب نیستند. البته این به معنی نیست که آنها نمی‌توانند گیتار بزنند. بلکه به این معنی است که نواختن این ساز برای‌شان کمی دشوارتر است.

یک قانون نانوشته نیز در این مورد وجود دارد و آن هم این است که هرگز نباید اجازه دهیم کاستی‌های جسمی‌مان، ما را از یادگیری غافل کند. مثلا درست است که برخی از سازهای بادی به قدرت ریوی زیادی احتیاج دارند؛ اما انتخاب مربی خوب و تمرین زیاد می‌تواند این کمبود را جبران کند.

آیا هنوز مطمئن نیستید؟

اگر برای انتخاب ساز دچار مشکل شده‌اید؛ با افرادی که می‌شناسید و قبلاً ساز می‌نواختند مشورت کنید. حتی اگر اجازه می‌دهند؛ چند دقیقه‌ای سازشان را برداشته و تست کنید. پیدا کردن یک مدرس موسیقی باتجربه، ترجیحا کسی که در نواختن چند ساز مختلف تبحر دارد؛ و صحبت کردن با او در این زمینه نیز می‌تواند موثر باشد.

اگر بتوانید سازی را که دوست دارید پیدا کنید؛ جادوی موسیقی، پاداش شما را خواهد داد و به زودی از این که می‌توانید از یک ابزار بی‌جان صدای خوشی را خارج کنید، بسیار شگفت‌زده خواهید شد.