سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی مختصری از موسیقی جاز

موسیقی جاز در آمریکا متولد شده است و به عقیده بسیاری از متخصصان، می‌تواند بازتاب تنوع فرهنگی و فردگرایی این کشور باشد. هسته اصلی این سبک از موسیقی نفوذ و بیان احساسات شخصی از طریق بداهه‌نوازی است. این سبک از موسیقی، در طول دوران شکوفایی خود محبوبیت زیادی کسب کرده و تا جایی گسترش یافته است که سبک‌های متنوعی از آن متولد شده‌اند.

موسیقی جاز اولین بار در کافه‌های آمریکا به علاقمندان موسیقی معرفی شد. ولی در حال حاضر در بسیاری از سالن‌های کنسرت و جشنواره‌های بزرگ سراسر جهان این نوع موسیقی شنیده شده و حتی در چند آموزشگاه موسیقی در تهران نیز این سبک جالب تدریس می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سبک موسیقی جاز، ما را تا انتها همراهی کنید.

معرفی مختصری از موسیقی جاز

تولد سبک موسیقی جاز

نیواورلئان که یکی از شهرهای ایالت لوئیزیانا در آمریکا است؛ خواستگاه این سبک از موسیقی است. این شهر یکی از شهرهای بندر بزرگ لونیزیانا است و هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان در آنجا گرد هم می‌آیند. در نتیجه درصد زیادی از این افراد در معرض سبک‌های مختلف موسیقی هستند. موسیقی کلاسیک اروپا، بلوز آمریکایی و آهنگ‌ها و ریتم‌های آمریکای جنوبی از جمله مهم‌ترین سبک‌هایی هستند که با سفر به این شهر ممکن است آنها را در کوچه‌ها و کافه‌ها بشنوید. در نهایت هم مجموعه‌ای از همین ریتم‌ها بود که آنچه امروزه به نام موسیقی جاز می‌شناسیم را به وجود آورد. در مورد منشأ کلمه جاز (jazz) بین موسیقی‌دانان مطرح، اختلاف نظر وجود دارد. اگرچه تصور می‌شود جاز در گذشته یک اصطلاح جنسی بوده است.

تاثیر لوئیز آرمسترانگ بر روی موسیقی جاز

نکته‌ای که موسیقی جاز را از دیگر سبک‌ها متمایز می‌کند؛ تمرکز آن روی بداهه‌نوازی است. لوئیز آرمسترانگ، نوازنده ترومپت در نیواورلئان را پدر بداهه‌نوازی جاز می‌دانند. تکنوازیهای ترومپت او ملودیک و پر از انرژی بود. آرمسترانگ، در دهه‌های 1920 و 1930 میلادی رهبری چندین گروه موسیقی را بر عهده داشت و در مورد موضوع شکل دادن به سبک شخصی در بداهه‌نوازی، الهام‌بخش نوازندگان بی‌شماری بود.

گسترش جاز

به لطف سوابق آرمسترانگ و دیگر نوازندگان این سبک در نیواورلئان، جاز توانست در مدت زمان کوتاهی مخاطبان رادیویی زیادی را جذب کند. محبوبیت این سبک از موسیقی همزمان با پختگی کامل آن باعث شد که مراکز فرهنگی مهمی در آمریکا، ظرف مدت کوتاهی به نمایش موسیقی جاز بپردازند. شیکاگو، کانزاس سیتی و نیویورک پررونق‌ترین کنسرت‌های موسیقی را در دهه 1940 برگزار می‌کردند. در آن دهه درخشان، سالن‌های موسیقی این شهرها مملو از طرفدارانی می‌شد که برای دیدن گروه‌های بزرگ جاز دور هم جمع شده بودند.

یکی از بزرگ‌ترین خوانندگان موسیقی جاز در دهه 1930 تا 1950 میلادی، بیلی هالیدی بود. او اولین آهنگ‌های خود را با بنی گودمن ضبط کرد اما با ارکستر Count Count Basie شهرت فراوان و جهانی پیدا کرد.

جایگاه جاز در موسیقی امروز

جاز یک فرم هنری بسیار پیشرفته است که از جهات مختلفی همچنان در حال تکامل و گسترش می‌باشد. به همین دلیل، سبکی که در هر دهه خلق می‌شود متفاوت از جازی است که در دهه‌های پیشین شنیده‌ایم و احتمالا تفاوت زیادی با جاز خلق شده در دهه‌های آینده دارد. شاید همین تغییر ماهیت و تکامل است که این سبک از موسیقی را محبوب دل‌ها کرده است.

از روزهای آغاز به کار این سبک موسیقی، جاز تغییر و تحولات زیادی را تجربه کرد و سبک‌های متنوعی از جمله موسیقی آوانگارد، جاز لاتین و جاز–راک ترکیبی از آن متولد شدند. امروزه جاز آنقدر متنوع و گسترده شده است که در سبک هر هنرمندی نکات جالبی در مورد این نوع موسیقی وجود دارد. بنابراین برای شناخت تمام سبک‌های موسیقی جاز، باید سال‌ها مطالعه کرد و به تمام نکاتی که ممکن است در کار متخصصان این سبک وجود داشته باشد، اشراف کامل داشت.