سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر موسیقی در رانندگی

تصور کنید، هنگام غروب است و شما با ذهنی خسته سوار بر خودروی خود می‌شوید تا به منزل برسید. در شهرهای بزرگ دور از انتظار نیست که در ساعات پایانی روز در ترافیک بمانید. یکی از راه‌هایی که می‌تواند خستگی شما را کاهش دهد گوش دادن به موسیقی در رانندگی است.

حتما برایتان پیش آمده که ضبط خودروی خود را در خانه جا گذاشته باشید. آن روز متوجه می‌شوید که مسیر طی شده تا مقصد چقدر طولانی‌تر از روزهای دیگر برایتان سپری شده است. موسیقی می‌تواند صبوری شما را زیادتر کند و البته باعث شود انرژی بهتری داشته باشید.
زمانی که خودتان نوازنده سازی باشید، گوش دادن به موسیقی برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد بود. اگر در پایتخت زندگی می‌کنید و دوره‌های آموزش موسیقی خود را در آموزشگاه موسیقی در تهران گذرانده باشید، هم با ترافیک آشنا هستید و هم با مفهوم موسیقی. اما چرا این موضوع را گفتم؟ در ادامه بخوانید.

ما در ادامه می‌خواهیم برخی از نکات را برای گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی به شما بگوییم. با ما همراه شوید.

تاثیر موسیقی در رانندگی

شنیدن هر نوع موسیقی در رانندگی مناسب نیست

یکی از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که متناسب با موقعیت و شرایط موسیقی در حین رانندگی گوش دهید. زمانی که در ترافیک سنگین گیر افتاده باشید باید صبر خود را بالا ببرید. گوش دادن به موسیقی‌های هیجانی مناسب این لحظه نیست. بهتر است در ترافیک آرامش خود را با گوش دادن به یک موسیقی ملایم تکمیل کنید.

اما زمانی که قرار است با سرعت بیشتری در جاده حرکت کنید، گاهی بهتر است موسیقی‌های شادتر و هیجانی گوش دهید. حتی برای جلوگیری از خواب‌آلودگی خود گاهی شعرهای آن را بلند بخوانید. چه اشکالی دارد؟ سطح انرژی خود را بالا ببرید تا زمان رسیدن به مقصد هوشیاری خود را حفظ کنید.

اگر به تازگی گواهینامه گرفته‌اید

اگر هنوز تجربه کافی در رانندگی ندارید باید به اصطلاح 6 دانگ حواستان به رانندگی باشد. بهتر است تا زمانی که تسلط کافی در رانندگی به دست نیاورده‌اید موسیقی در خودرو گوش ندهید. این کار می‌تواند میزان تمرکزتان را پایین آورد.

شما در ابتدای کسب تجربه رانندگی نیاز دارید با صدای اطراف در حین رانندگی هم آشنا شوید. حتی خبره‌ها می‌گویند این روزها باید از صدای بوق خودرویی که به گوشتان می‌رسد، تشخیص دهید که چه خودرویی در حال عبور از کنار شماست. منظور ما از این موضوع این است که اگر کامیون یا خودروهای سنگین‌تری در حال عبور باشد باید بیشتر احتیاط کنید.

اگر با کودکان همسفر هستید، موسیقی پخش کنید

رانندگی با خودرویی که سرنشینان آن‌ها کودکان هستند، دارای حساسیت‌هایی است. آن‌ها درک کمتری از خطرات احتمالی در رانندگی دارند. برای جلوگیری از بی‌قراری آن‌ها می‌توانید موسیقی‌های مناسب سنشان را در خودرو پخش کنید تا سرگرم شوند. بدین گونه از شیطنت‌های داخل خودرو که منجر به حواس پرتی راننده شود، خودداری می‌کنند.

علاوه بر این بسیاری از افراد هستند که ابتکار بیشتری به خرج می‌دهند و پنل‌های تصویری در خودرو نصب می‌کنند. با این پنل‌های صوت و تصویری در اختیار خواهید داشت که کودکان را بیشتر سرگرم می‌کند.

موسیقی را با درجه صدای استاندارد گوش دهید

درست است که برخی از افراد هزینه‌های زیادی بابت دستگاه‌های پخش موسیقی برای خودرو پرداخت می‌کنند، تا بتوانند موسیقی مورد علاقه خود را با صدای بیشتر از حد استاندارد گوش دهند. اما بهتر است بدانید این کار باعث بروز تصادف‌های زیادی برای آن‌ها شده است.
حتی اگر فردی به رانندگی و تمامی جاده‌های شهر هم تسلط کافی داشته باشد، یک لحظه خطا می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای او ایجاد کند.

در خودرو موسیقی گوش دهیم یا خیر؟

ما خطرات احتمالی را به شما یادآور شدیم، اما همه این خطرات در صورتی ایجاد می‌شود که گوش دادن به موسیقی از هوشیاری شما در رانندگی کم کند.

گوش دادن موسیقی در رانندگی هم مزایای خودش را دارد که برایتان ذکر کردیم. بنابراین اگر نوع موسیقی و درجه صدای آن را به نحو احسن انتخاب کنید، لذت رانندگی را برایتان چندین برابر می‌کند.