سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انجام مراقبه با موسیقی

 

دنیای پر سر و صدای امروزی آرامش را از جان و روحمان دور کرده است. راه‌هایی وجود دارد که بتوانید به آرامش بیشتری دست پیدا کنید. یکی از بهترین روش‌های تقویت ذهن و به دست آوردن آرامش در زندگی امروزی، انجام مراقبه با موسیقی است. انجام این کار نیاز به آگاهی کامل دارد. ما شما را راهنمایی می‌کنیم.

بسیاری از افراد هستند که با انجام فعالیت‌های ورزشی، گوش دادن به موسیقی، مراقبه و یوگا و … سعی می‌کنند افکار خود را نظم ببخشند. نظم بخشیدن به افکار نیاز به تمرین و تکرار دارد. نتیجه آن را در برنامه آینده خود حتما مشاهده خواهید کرد.

همانطور که گفتیم مراقبه و موسیقی هر کدوم روش‌هایی هستند که می‌توانند آرامش را به ذهن پر تلاطم ما بازگردانند. اما تصور کنید موسیقی را در هنگام انجام مراقبه گوش دهیم. مسلما تاثیر آن بسیار بیشتر می‌شود. در ادامه به شما نکاتی را می‌گوییم تا بهترین نتیجه را برای انجام مراقبه به همراه موسیقی داشته باشید.

اگر دوره‌هایی از آموزش موسیقی را سپری کرده باشید، با قدرت موسیقی بیشتر آشنا هستید و البته سبک‌های آن را می‌شناسید. هر سبک موسیقی می‌تواند انرژی خاصی را به شنونده برساند. فکر می‎کنید برای انجام مراقبه بهتر است چه نوع موسیقی را گوش کنیم؟ با ما همراه شوید.

مراقبه چیست؟

مراقبه یکی از بهترین روش‌ها برای به دست آوردن آرامش ذهنی است. یک کمد شلوغ را در نظر بگیرید که طی چند سال پر از لوازم کهنه و قدیمی شده است. زمانی که تصمیم بگیرید کمد را بازبینی کنید و وسایلی که دیگر قابل استفاده نیستند را دور بریزید، متوجه می‌شوید که کمد تا چه حد منظم می‌شود. کارایی آن بیشتر می‌شود و فضای بیشتری هم در طبقات آن ظاهر می‌شود.

ذهن هم مانند یک کمد پر از وسایل، نیاز به بازبینی و نظم دارد. برای ایجاد نظم، باید افکار کهنه را از ذهن بیرون کرد. با انجام این کار ذهن خسته شما جان تازه‌ای می‌گیرد و فضای ذهن شما برای افکار نو سازماندهی و منظم می‌شود.

تاثیر مراقبه با موسیقی

برای انجام مراقبه، موسیقی به کمک شما می‌آید. موسیقی می‌تواند روح شما را به پرواز درآورد و تا جایی پیش برود که دیگر دغدغه‌های زمینی خود را از یاد ببرید.

برای انجام مراقبه لازم نیست تمرکز کنید. شما تنها باید نظاره‌گر باشید. یک نظاره‌گر بدون تحلیل. تنها به موسیقی گوش دهید و به نفس کشیدن خود دقت کنید. البته فرم بدنی شما هم بسیار مهم است. شما باید توسط یک مربی با تجربه مراحل آن را به خوبی بیاموزید.

بهتر است برای مراقبه، مکان مناسبی را انتخاب کنید. در معرض رفت و آمد دیگران نباشید و سعی کنید فضای مورد نظر آرام و بدون سر و صدا باشد. توصیه می‌کنیم برای چند دقیقه تلفن همراه خود را خاموش کنید.

چه سبک موسیقی برای مراقبه گوش کنیم؟

تکنوازی‌های پیانو و گیتار گزینه خوبی برای انجام مراقبه است. این نوع موسیقی به راحتی قابل دسترس است. چند نمونه از آن را گوش دهید تا متوجه شوید با کدام می‌توانید ارتباط بهتری برقرار کنید.

امروزه موسیقی‌های زیادی به صورت بی‌کلام توسط نوازندگان معروف در دسترس است. اگر مراقبه را توسط مربی خود انجام می‌دهید، می‌توانید برای انتخاب موسیقی از او کمک بگیرید.

نکاتی برای انتخاب موسیقی و انجام مراقبه

برای مراقبه با موسیقی بهتر است به دنبال موسیقی‌های بی‌کلام بروید. زمانی که خواننده‌ای در موسیقی شروع به خواندن می‌کند ذهن شما به کلمات و صدای او مشغول می‌شود. اما اگر در هنگام انجام مراقبه در جای آرام حضور داشته باشید و به نوای موسیقی بی‌کلام گوش دهید، ذهن شما قدرت بیشتری برای تمرکز دارد.

دقت داشته باشید که موسیقی مخصوص مراقبه خود را در دیگر ساعات طول روز گوش نکنید. این موسیقی باید مخصوص زمان‌های مراقبه باشد و نباید شما را به یاد خاطره و اتفاقی بیندازد. چرا که باعث می‌شود در زمان مراقبه فکر شما به سمت اتفاقات و خاطرات مشغول شود.