سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با ساز هنگ درام

درباره ساز هنگ درام باید بدانید که در سال 2000 یک ساز جدید به دستان دو آهنگساز متبحر به نام‌های فلیکس روهنر و سابینا شارر ساخته شد. البته ایده ساخت آن از سازی فلزی شکل گرفته شد که در سال 1700 میلادی ساخته شده بود. ساز هنگدرام شبیه سپرهایی است که در جنگ‌های قدیمی برای محافظت از خود به همراه داشتند. شاید هم با دیدن آن به یاد بشقاب پرنده بیفتید. این ساز امروزه طرفداران زیادی به خود جذب کرده است.

برای یادگیری هنگ درام لازم است به دنبال بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران بگردید. زیرا این ساز اساتید خاص و انگشت شماری دارد که بتوانند به صورت ماهرانه آن را بنوازند و به شما آموزش دهند.

یکی از معروف‌ترین نوازنده‌های هنگ درام، دنیل ویپلسِ نام دارد. این شخص موسیقی را با ساز گیتار آغاز کرد و با سازهای ضربی هم آشنایی داشت. دنیل با هنگ درام در سال 2006 آشنا می‌شود و نواختن آن را به صورت حرفه‌ای می‌آموزد. از آن‌ها سال‌ها با تلا‌ش‌های فراوان توانست قطعه‌های زیبایی با این ساز بسازد و در کنسرت‌های زیادی حضور داشته باشد.

صدای این ساز هارمونی بی‌نظیری با صداهای موجود در طبیعت دارد. اگر در کنار یک جنگل با صدای پرندگان مشغول نواختن این ساز شوید و این اثر خود را ضبط کنید، با گوش دادن آن در دل زندگی شهری متوجه معجزه آن خواهید شد. بسیاری از افراد برای تبلیغ وشناساندن این ساز به مردم، فضاهای زیبایی مانند آبشار، کوه یا کنار دریاچه‌ای بکر را انتخاب می‌کنند و یک ویدیو جذاب از آن درست می‌کنند.

مشخصات ساز هنگ درام

هنگ درام یکی از سازهای کوبه‌ای است. به ظاهر ساده آن نگاه کنید، همین ظاهر ساده می‌تواند معجزه‌ای از ملودی ایجاد کند. شکل ظاهری آن از دو صفحه به شکل صدف به هم چسبیده است. زادگاه این ساز کشور سوئیس و شهر برن است.

صدای آن از طریق لرزش و بدون سیم ایجاد می‌شود. حتی فضایی هم برای دمیدن آن ندارد تا بتوانید از این طریق ساز را به صدا درآورید. برای نواختن آن باید از دستان خود کمک بگیرید و با کشیدن روی ساز و ضربه صدای زیبایی از ساز ایجاد کنید. ساختار آن به گونه‌ای است که باید به آرامی با نوک انگشت بر روی قسمت‌های مشخص شده ساز ضربه بزنید. اگر این ضربه محکم باشد می‌تواند کوک ساز را به هم بریزد.

جنس ساخت آن از فلز فولاد است. هنگ درام 5 نسل تغییرات را در خود دیده تا بتواند به امروز برسد. صفحه بالایی این ساز به اسم DING یک هسته مرکزی دارد. در مرکز این صفحه مخصوص یک نت و در اطراف ساز حدود 7 الی 8 نت قرار دارد. هر کدام از این قسمت‌ها با حفره کم عمقی مشخص شده است. اما صفحه زیرین که GU نامیده می‌شود یک صفحه ساده است اما در مرکز آن یک حفره وجود دارد.

این ساز را بیشتر بشناسید

اگر نوازنده حرفه‌ای این ساز شوید از انواع هنگ درام برای نواختن می‌توانید استفاده کنید. لازم است بدانید معروف‌ترین نوع ساز هنگ درام رِمینور نام دارد. صفحه رویی هنگ درام دارای 7 یا 8 نت که یکی از آن‌ها نت اصلی و گام است. صدای نت اصلی بیس بیشتری نسبت به دیگر نت‌ها دارد. این نت دارای صدایی پرحجم‌تر است و باقی نت‌ها در اطراف آن قرار می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های این ساز، امکان ساخت به صورت سفارشی است. در برخی از مدل‌های سفارشی آن تا 16 نت بر روی ساز ساخته می‌شود. در این مدل از هنگ درام‌ها، برخی از نت‌های آن بر روی صفحه زیرین قرار می‌گیرد.

جمع بندی نهایی؛

اگر به آموزش این ساز علاقمند شده‌اید و هزینه خرید ساز برایتان سنگین است نوع دیگری از این ساز وجود دارد که با قیمت کمتری به فروش می‌رسد. تانگ درام شباهت زیادی به هنگ درام دارد که ابعاد آن از هنگ درام کوچکتر و قیمت آن هم کمتر از این ساز است، قابل ذکر است که برای یادگیری این مهم می توانید به یکی از بهتری آموزشگاه موسیقی یعنی راه صبا مراجعه فرمایید.