سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا همه افراد استعداد یادگیری موسیقی دارند؟

بر اساس داده‌های مطالعاتی، استعداد یادگیری موسیقی به عوامل مختلفی بستگی دارد. محیط زندگی، شدت تمرینات و حتی ژنتیک از جمله مواردی هستند که در این داده‌ها به عنوان عوامل موثر بر روی یادگیری موسیقی به آنها اشاره شده است. البته که انتخاب بهترین آموزشگاه موسیقی نیز از جمله عواملی است که موجب شکوفایی استعداد در افراد می‌شود.

آیا همه افراد استعداد یادگیری موسیقی دارند

آیا ژن‌ها روی استعداد یادگیری موسیقی تاثیر دارند؟

ژن‌ها تا حدودی مسئول میزان خلاقیت ذهنی ما هستند. البته که خلاقیت می‌تواند نتیجه محیطی باشد که در آن رشد کرده‌اید؛ اما در این بین نباید از نقش ژن‌هایی که به ارث برده‌اید غافل شوید.

یک مطالعه جدید ثابت کرده است که به طور متوسط، 30 درصد از خلاقیت یک نوازنده (منظور خلاقیت مرتبط با آهنگسازی و نوازندگی است.) به ژن‌هایی که به ارث برده است مربوط می‌شود. با این حساب، اکنون می‌توانیم با اطمینان بگوییم که ژن‌های خلاق، مشروعیت دارند.

در حال حاضر خبر خوبی که وجود دارد این است که حتی اگر ژن خلاقیت نداشته باشیم باز هم 70 درصد استعدادمان در یادگیری موسیقی‌ به میزان تلاش و تمرینات خودمان بستگی دارد.

چیز دیگری که این تحقیق کشف کرد این است که ژن‌های خاص از مسیرهای خاص بیولوژیکی برای تاثیرگذاری بر روی مهارت یادگیری موسیقی استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم هست که برخی از افراد می‌توانند به سرعت یک قطعه جدید موسیقی را یاد بگیرند؛ اما برخی باید ساعت‌ها وقت صرف کنند تا چند نت را بیاموزند.

با این حال محدودیت‌هایی نیز در این مطالعه وجود دارد. به عنوان مثال شرکت‌کنندگان در آن فقط 300 فنلاندی بودند؛ و میزان خلاقیت اولیه آنها طبق اظهارات خودشان اندازه‌گیری شده بود. این در حالی است که طبق نظر روان‌شناسان، بیشتر افراد سعی دارند که خود را انسانی خلاق جلوه دهند. به همین دلیل در ابراز میزان خلاقیت خود اغراق می‌کنند.

آیا خلاقیت با سلامت روان ارتباط دارد؟

این مطالعه باعث ایجاد یک بحث و تبادل نظر در بین روانشناسان و محققان شده است. چرا که در طول این پژوهش مشخص شد همان ژن‌هایی که با خلاقیت ارتباط دارند، بر روی سلامت روان نیز تاثیر می‌گذارند. بنابراین سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا سلامت روان با خلاقیت ارتباط مستقیم دارد؟

تنها پاسخی که تیم تحقیقاتی به این سوالات داده‌اند این است که مناطق و ژن‌های خاصی در این مطالعه کشف شده است که قبلا ارتباط آن با سلامت روان تایید شده بود.

این تیم در ادامه افزود که اگرچه اختلالات روانی مرتبط با این ژن‌ها، به عنوان یک ویژگی منفی می‌توانند به صورت ژنتیکی منتقل شوند؛ اما کشف اخیر نشان می‌دهد که این اختلالات گاهی می‌توانند منجر به افزایش خلاقیت شوند.

برای درک بهتر این تفاوت، تیم تحقیقاتی ژنوم‌های فردی هر شرکت‌کننده را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تیم قصد داشت که از تجزیه و تحلیل، الگویی بین صفات موسیقی، خلاقیت و همچنین ژن‌ها پیدا کنند.

در نهایت محققان کشف کردند که ژن‌های Chromosome 4 با استعداد یادگیری موسیقی ارتباط دارند. این ژن‌ها در مناطقی یافت شد که ژن‌های دیگری نیز در آنجا وجود داشتند. قبلاً گفته شده بود که این ژن‌ها بر روی خلاقیت موسیقی تاثیر می‌گذارند. یکی از این ژن‌ها، ژن SNCA است که اندکی پس از آنکه فرد شروع به نواختن یا گوش دادن به موسیقی می‌کند فعال می‌شود. درست است که این کشف بسیار جالبی است؛ اما بر اساس آن نمی‌توانیم بگوییم که آیا ژن‌ها تاثیر مثبتی بر روی درک مغز ما از موسیقی دارند یا خیر؟

استعدادها ژنتیکی هستند یا اکتسابی؟

بعضی از افراد با پتانسیل و استعداد بیشتری به دنیا می‌آیند، اما بدون تمرین استعدادشان به نتیجه نمی‌رسد. استعداد یادگیری موسیقی نمونه خوبی برای پاسخ دادن به این سوال است. به عنوان مثال مطالعه‌ای که بر روی نوازندگان بریتانیایی انجام شد نشان داد که نوازندگان برتر، بیشتر از نوازندگان عادی تمرین می‌کنند اما سریع‌تر از آنها نیز مهارت‌های خود را بهبود می‌دهند.

یک تئوری در این زمینه وجود دارد که می‌گوید برای تبدیل شدن به یک متخصص باید 10 هزار ساعت تمرین کنید. اما اگر از نظر ژنتیکی استعدادِ لازم را داشته باشید، مطمئنا زودتر از سایرین به نتیجه می‌رسید.