سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هارمونی در موسیقی چیست؟

هارمونی یک لغت در زبان یونانی که به معنی تناسب است. هارمونی معنای ارتباط بین اشیا در طبیعت به صورت دیداری یا حسی است. این لغت در موضوعات مختلف می‌تواند به کار برده شود. برای مثال احتمالا هارمونی رنگ به گوشتان خورده است. در این هارمونی باید رنگ‌هایی که در چرخه رنگ با هم تناسب دارند را در کنار هم قرار دهید. این موضوع در علم دکوراسیون کاربرد زیادی دارد. اما ما در این مقاله می‌خواهیم درباره هارمونی در موسیقی صحبت کنیم.

اگر بخواهیم قطعه موسیقی که سال‌ها برای ساخت آن وقت و انرژی گذاشته‌ایم، برای عده زیادی به محبوبیت برسد باید این قطعه شسته رفته و بی‌عیب و نقص باشد.

لازم است برای یادگیری و ساخت یک موسیقی هارمونیک، به دنبال بهترین آموزشگاه موسیقی بگردید و با گذراندن کلاس‌های تئوری برای این مفهوم آماده شوید. با مشورت اساتید موسیقی خود می‌توانید دوره‌هایی که در آن به شما موسیقی هارمونیک را آموزش می‌دهند شرکت کنید و در آینده بتوانید یک آهنگساز حرفه‌ای شوید؛ کسی که سبک خاص خودش را دارد.

هارمونی چیست و مفهوم آن در موسیقی

اگر بخواهید مفهوم هارمونی در موسیقی را درک کنیم در مرحله اول باید با تئوری بنیادی در موسیقی آشنا شویم. این تئوری شامل مشخصه‌های صدا در موسیقی، نشانه‌های اولیه در موسیقی، گام و تونالیته، تاکید و وزن، قواعد نت نویسی، آکورد شناسی و … است.

در واقع اگر بخواهید آموزش موسیقی را به صورت حرفه‌ای‌تری شروع کنید بهتر است قبل از شروع تمرین عملی ساز، با مفاهیم اولیه و تئوری بنیادی موسیقی آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در حین تمرین و آموزش عملی موسیقی، آگاه‌تر از دیگران پیش روید.

هارمونی موسیقی لازمه ساخت یک ملودی زیباست. برای ایجاد این هارمونی باید تناسب میان بخش‌های مختلف قطعه ایجاد باشد. اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر برای هارمونی تعریفی بیاوریم، هارمونی یعنی علمی برای وصل کردن اصولی آکوردهای یک قطعه به همدیگر و در زمان مناسب است. زمانی که این هم‌آهنگی در موسیقی ایجاد شود هارمونی بی‌نظیری در قطعه موسیقی شما رخ خواهد داد.

آکورد یکی از مفاهیم اولیه برای آموزش موسیقی است. زمانی که یک یا چند صدای مختلف بر روی ساز را با فواصل مشخص به صدا درآورید، به آن آکورد می‌گویند. برای ایجاد هارمونی باید به مفهوم آکورد شناسی مسلط باشید و بتوانید بر روی ساز خود از آکوردهای مختلف با اصول صحیح استفاده کنید.

آشنایی با موسیقی هارمونیک

هارمونی در موسیقی برای کسانی که می‌خواهند یک آهنگساز حرفه‌ای شوند موضوع مهمی است. ممکن است شما نوازندگی یک ساز را فراگرفته باشید و برای نواختن آن هم انرژی زیادی گذاشته باشید و تا حد زیادی هم به صورت حرفه‌ای بتوانید آن ساز را بنوازید، اما از اصول و قواعد آهنگسازی با سازتان اطلاعاتی نداشته باشید. برای همین منظور باید با مفهوم هارمونی موسیقی آشنایی داشته باشید.

حتی اگر در زمینه آهنگسازی اطلاعات خوبی هم داشته باشید، اما ندانید که برای ساخت یک ملودی باید چه کاری انجام دهید تا قطعه نهایی یک آهنگ گوشنواز و شنیدنی باشد. در این میان آهنگسازانی هم هستند که با این مفاهیم آشنایی هم دارند، اما از هارمونی قطعه ساخته شده خود رضایت ندارند. به همین دلیل بهتر است در کلاس‌های آهنگسازی که به مفهوم و یادگیری هارمونی موسیقی می‌پردازند شرکت کنید.

یک موسیقی هارمونیک دارای ویژگی‌های خاصی است. چنین موسیقی‌ای به ذهن شنونده را به سمت هدفی می‌برد. سازهای این موسیقی با استفاده متوالی از آکوردهای مختلف می‌تواند معنی و مفهوم خاصی را به شنونده برساند. اگر بخواهیم یک مثال واضح برای این موضوع داشته باشیم، باید به قافیه در شعر اشاره کنیم. قافیه‌ها نظم زیبایی به یک شعر می‌بخشند. آکوردها در موسیقی هارمونیک هم به شکل منظم و متوالی ایجاد می‌شوند. برای ساخت این موسیقی نیاز به یک ذهن خلاق است که آهنگسازان حرفه‌ای در این موضوع قدرت قابل توجهی دارند.