سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش کوک کردن گیتار

Ú©Ù?Ú© کردÙ? Ú¯Û?تار

سازهای زهی برای نواختن نیاز به تنظیمات خاصی دارند. در واقع سازهای زهی از آن دسته از سازها هستند که به وسیله تار یا سیم نواخته می‌شود. از انواع سازهای زهی می‌توان به گیتار، تار، تنبور، سه تار، شورانگیز، ویولن، کمانچه و … اشاره کرد. تمامی این سازها باید بر اساس سیم و تارهای نصب شده روی بدنه خود تنظیم شوند تا صدای بهتری از خود تولید کنند. در این مقاله شما را با کوک کردن گیتار آشنا می‌کنیم. اما به هر حال اگر ساکن پایتخت هستید و می‌خواهید این فن را به صورت حرفه‌ای بیاموزید باید به دنبال یک  آموزشگاه موسیقی در تهران باشید.

نوازندگان حرفه‌ای و و آنان که سالیان سال است ساز در دستان خود می‌گیرند تنها با تولید چند صدا می‌توانند تشخیص دهند که ساز زهی کوک است یا خیر. اما برای افراد مبتدی راه‌هایی وجود دارد که بتوانند به راحتی ساز خود را کوک کنند و از صدای آن لذت ببرند.

کوک کردن ساز یکی از چالش‌های افراد در ابتدای یادگیری است. ممکن است تا مدت‌ها به آن اهمیت زیادی داده نشود. این موضوع به این شکل برای شما در ذهنتان ایجاد می‌شود که سازی که در دستان استاد شماست صدای فوق‌العاده‌ای دارد و سازی که خودتان در هنگام تمرین از سازتان ایجاد می‌کنید آن کیفیت را ندارد. این اتفاق ممکن است شما را دل زده کند و انرژی شما را بگیرد. بسیاری از افراد که پس از مدتی از ساز خود زده می‌شود چنین دلیلی در پس کارهایشان وجود دارد.

کوک کردن گیتار

اولین قدم برای نواختن کوک کردن آن است. زمانی که ساز جدیدی در دست خود می‌گیرید باید به صورت حرفه‌ای صدای آن را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنید. همین موضوع باعث می‌شود در هنر خود انگیزه بیشتری بگیرید، چرا که از همان ابتدای یادگیری به شکل حرفه‌ای با آن برخورد کرده‌اید.

کوک کردن سیم‌های گیتار کاملا به این بستگی دارد که شما نواختن این ساز را به تازگی آغاز کرده باشید، و یا با نواختن آن قدرت تشخیص کوک بودن آن را خواهید داشت.

برای مثال اساتیدی که چند سال با این ساز نواختن را گذرانده‌اند، با تست صدای هر سیم آن متوجه کوک بودن آن می‌شوند. به این صورت که از سیم‌ها به نوبت صدا تولید می‌کنند و بر اساس آن صدا، سیم مورد نظر را تنظیم می‌کنند.

اما برای افراد مبتدی نیاز است از وسیله‌ای کمکی استفاده کنیم. امروزه اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که صدای تولید شده ساز شما را تحلیل و بر اساس آن شما را راهنمایی می‌کنند.

روش دیگری نیز برای افراد مبتدی وجود دارد. البته از مبتدی بودن هراسی نداشته باشید. تمامی نوازندگان حرفه‌ای نیز از نقطه‌ای هنر خود را آغاز کرده‌اند. پس از مدتی شما نیز بدون وجود وسیله یا اپلیکیشنی صدای ساز خود را به خوبی میشناسید و تنظیمات آن را انجام می‌دهید. در ابتدا شما به تیونر نیاز دارید. تیونرها یک وسیله الکتریکی هستند که با سه چراغ و یک صفحه نمایشگر و میکروفون، شما را از تنظیم بودن یا نبودن صدای سازتان باخبر می‌کند. با نواختن هر سیم، صدا از طریق میکروفون به تیونر اعلام می‌شود. در صورتی که سیم تنظیم باشد، چراغ سبز بر روی دستگاه روشن و در غیر این صورت چراغ‌های قرمز روشن می‌شود.

تست صدای گیتار

پس از تنظیم کردن سیم‌ها، باید از صدای گیتار خود تست بگیرید. با آن یک قطعه که به آن تسلط کافی دارید را بنوازید. صدای آن را با صدای ساز استاد خود مقایسه کنید و با دستگاه تیونر و اپلیکیشن‌های مربوط بسنجید.

برای سنجیدن صدای گیتار خود باید با مفاهیم اولیه آن آشنایی کافی داشته باشید. نت‌ها را بشناسید، فواصل بین نت‌ها را بدانید. نام هر سیم را به خوبی بدانید. ما به شما یادآوری می‌کنیم که اسامی سیم‌های گیتار به ترتیب از پایین به بالا، شامل می، سی، سل، ر، لا است.

افرادی که برای برنامه‌های مهمی مانند برگزاری کنسرت و جشن‌ها آماده می‌شوند، قبل از شروع برنامه حتما صدای ساز خود را امتحان می‌کنند. با آن قطعه مورد نظر را تمرین می‌کنند تا اصطلاحا دستشان برای نواختن گرم شود و همچنین صدای ساز را تنظیم و کوک کنند. کوک کردن گیتار باید خیال شما را از بابت صدای تولیدی ساز راحت کند.

جای دیگری که تست صدای گیتار باید برایتان مهم باشد، هنگام خرید ساز است. بهتر است برای خرید با فردی که شناخت کافی از ساز دارد اقدام کنید.